Про садочок


А наш дитсадочок «КОЛОСОЧКОМ» зветься, Бо в дитсадочку всім весело живеться. Вихователі в садочку, як мами рідненькі. Наші няні молодці, моторні, справненькі. Гарні спонсори у нас - нас вони не забувають, Діти вдячні їм за це, радо їх вітають!

Get Adobe Flash player

 

1. Інформаційно-освітні матеріали щодо профілактики захворюваності та засоби запобігання поширенню COVID-19, проведення часу на свіжому повітрі та співпраця всіх учасників освітнього процесу. Про ці та інші поради щодо забезпечення якості дошкільної освіти України в умовах карантину йдеться у рекомендаціях від Українського інституту розвитку освіти (УІРО).

За даними моніторингу ЮНЕСКО, на початку пандемії COVID-19 понад 160 країн, включно з Україною, запровадили загальнодержавні закриття закладів освіти. В Україні дитсадки частково відновили свою роботу в червні 2020 року з дотриманням нових правил у роботі, затверджених Міністерством охорони здоров’я.

У липні 2020 року Міністерство освіти і науки України спільно з ЮНІСЕФ за сприяння Інституту освітньої аналітики провело онлайн-опитування керівників, вихователів, батьків, діти яких відвідують заклади дошкільної освіти. Воно було спрямовано на з’ясування стану готовності відновлення освітнього процесу в дитсадках в умовах пандемії, а також наявності ресурсів та інструментарію для організації дистанційного та змішаного навчання.

Методологічним підґрунтям рекомендацій від УІРО стали відповіді респондентів, нормативні документи МОЗ, МОН та Всесвітньої організації охорони здоров’я, а також матеріали, розроблені спільно з ЮНІСЕФ. Ключові завдання та кроки для забезпечення якості освітнього процесу в дитсадках в умовах пандемії COVID-19 представники Українського інституту розвитку освіти підготували для керівників, вихователів та батьків або осіб, які їх замінюють.

Зокрема, керівникам закладів дошкільної освіти рекомендують відстежувати й за потреби інформувати засновників про необхідність забезпечення дитсадків у достатній кількості засобами запобігання поширенню COVID-19 – масками, антисептичними та миючими засобами, безконтактними термометрами тощо.

Керівникам дитсадків також радять поширювати інформаційно-освітні матеріали щодо профілактики захворюваності на COVID-19 серед вихователів, батьків та самих дошкільнят. Необхідним складником якісного освітнього процесу в умовах пандемії є і моніторинг керівником дотримання протиепідемічних заходів педагогами, батьками та дітьми.

Вихователям закладів дошкільної освіти УІРО надав, зокрема, такі рекомендації:

  • здійснювати моніторинг стану здоров’я дошкільнят впродовж дня;
  • організувати зворотний зв’язок з батьками дітей;
  • формувати бібліотеку онлайн-матеріалів на випадок змішаного навчання;
  • організовувати час для дошкільнят на свіжому повітрі;
  • допомагати дітям дотримуватись санітарно-гігієнічних та протиепідемічних правил.

Батькам дошкільнят УІРО рекомендує тісно співпрацювати із вихователями, інформувати їх про стан здоров’я дитини, а також сприяти формуванню в них навичок безпечної поведінки загалом та в умовах пандемії зокрема. У рекомендаціях Українського інституту розвитку освіти зібрано більш ніж 20 корисних матеріалів, які допоможуть як батькам, так і вихователям розвивати ці навички у дошкільнят.

Нагадаємо, що на сайті МОН опубліковано огляд показників якісної дошкільної освіти та практичні поради щодо їх впровадження.

 

  2. Ключові показники якості дошкільної освіти, критерії їхнього досягнення та впровадження в розрізі щоденної діяльності дітей – про це йдеться у публікаціях «Що таке якісна дошкільна освіта» та «Ключові показники якості дошкільної освіти». Матеріали розроблено Міністерством освіти і науки України спільно з Українським інститутом розвитку освіти, ЮНІСЕФ та Всеукраїнським фондом «Крок за кроком» й опубліковано на сайті МОН.

Серед ключових показників якості, про які йдеться у публікаціях, такі:

  • доступність освітніх послуг;
  • кваліфіковані й мотивовані педагогічні кадри;
  • організація освітнього процесу;
  • моніторинг та оцінка;
  • управління і фінансування системи освіти.

Публікація «Ключові показники якості дошкільної освіти» допоможе управлінцям та педагогам сфери дошкільної освіти розкласти кожен показник на чіткі критерії та зрозуміти, яким чином їх досягати. Таких критеріїв загалом десять й вони охоплюють всі напрями організації освітнього процесу: від облаштування простору до процесу управління. 

Наприклад, у показнику «Організація освітнього процесу» міститься два критерії: цілісний розвиток дитини і співпраця. В основі якісної освітньої програми лежить цілісне бачення з орієнтацією не тільки на когнітивний, а й на емоційний, соціальний і особистісний розвиток дитини. Така освітня програма дає змогу дітям повністю розкрити свій потенціал. Якісний освітній процес є можливим лише за тісної співпраці педагогів із дітьми, колегами та батьками, щоби розкрити попередній досвід, здібності та нахили кожної дитини. 

У матеріалі «Що таке якісна дошкільна освіта» представлено показники якості дошкільної освіти в розрізі щоденної діяльності дітей, зокрема: гра, взаємодія та спілкування, формування життєвих та академічних навичок, безпека, освітнє середовище, розклад дня.

За допомогою цієї публікації педагоги, управлінці та батьки можуть переглянути те, яким чином у дитсадку забезпечуються всі показники якісної дошкільної освіти під час щоденних занять дітей. Наприклад, для гри варто не лише виділити час у розкладі, але і обладнати затишний та доступний ігровий простір, а педагогам – розуміти, коли втручатися у процес не варто, а коли потрібно запропонувати нові ідеї.

Публікація «Що таке якісна дошкільна освіта» ставить дитину у центр уваги, зважаючи на практику гуманістичної педагогіки. Матеріал допоможе відповісти на такі питання, як:

  • якою має бути взаємодія між педагогами та дітьми?
  • як організувати життя дітей таким чином, щоби воно було цікавим для дитини, спонукало її досліджувати, думати, реалізовуватися?
  • як можна використовувати діалог із дитиною для розвитку її мислення?
  • як зробити процес знайомства з книжками цікавим і захоплюючим?
  • як розпочати використовувати гнучке планування?

Публікації містять огляд Європейської рамки якості дошкільної освіти та догляду за дітьми. Цей документ створено й затверджено у 2014 році Робочою групою Європейської комісії з питань розрозроблення відповідних показників. У публікаціях представлено ключові показники, які забезпечують якість освіти і визначають її місце в широкому соціальному контексті. Інформація співвідноситься з Міжнародними показниками якості дошкільних освітніх програм та Міжнародною методикою оцінювання якісної дошкільної освіти ECERS. Публікації стали частиною процесу створення Концепції розвитку дошкільної освіти в Україні. 

Нагадаємо, що Міністерство освіти і науки спільно з ЮНІСЕФ Україна презентували контент-платформу і чат-бот НУМО про важливість дошкільного розвитку.

Окрім того, оприлюднено затверджений Базовий компонент дошкільної освіти, що є Державним стандартом дошкільної освіти в Україні. «Дошкільна освіта є невід’ємним складником та першим рівнем у системі освіти – стартовою платформою особистісного розвитку дитини. Затверджений стандарт забезпечить підвищення якості дошкільної освіти в Україні та приведення її до відповідності міжнародним стандартам. В основу документа покладено ідеї гуманістичної педагогіки, патріотичного та громадянського виховання та солідарної відповідальності держави, громади, родини, фахівців педагогічної освіти й інших професій, причетних до піклування, догляду та розвитку дітей дошкільного віку», – зазначив Міністр освіти і науки України Сергій Шкарлет.

 

  3. Міністерство освіти і науки спільно з ЮНІСЕФ Україна провели онлайн-презентацію контент-платформи і чат-бота НУМО про важливість дошкільного розвитку. Ці інструменти допоможуть батькам розвивати навички в дітей за допомогою індивідуального підходу до кожної сім’ї. 

“Дошкільна освіта має бути спрямована на особистісне зростання дитини та формування навичок, важливих для подальшого розвитку на наступних рівнях освіти, зокрема особистого вибору, комунікації та взаємодії з іншими, вміння командної роботи та креативності. Завдяки спільній роботі з ЮНІСЕФ Україна нам вдалося створити освітню платформу НУМО для розвитку дошкільнят, якою можуть скористатись батьки з усієї країни. НУМО пропонує батькам і вихователям доступні інструменти, які допоможуть гармонізувати розвиток дошкільнят, підготувати їх до школи та зробити їх щасливими”, – зазначила під час онлайн-презентації заступниця Міністра освіти і науки України Любомира Мандзій.

Контент-платформа містить інформацію про гармонійне спілкування з дитиною, матеріали для розвитку навичок дотримання санітарних правил і дистанції, а також матеріали і вправи для розвитку м’яких і технічних навичок, з-поміж яких:

Усі вони є глобальними навичками, що визначені ЮНЕСКО і ЮНІСЕФ. Для розвитку цих навичок на контент-платформі НУМО зібрано більш ніж 160 ігор та вправ.

“Ключові навички та компетентності, що закладаються під час дошкільного віку – це фундамент для розвитку дітей. Дослідження доводять, що ті діти, які пройшли принаймні один рік дошкільної освіти вже у середній школі, показують удвічі кращі результати за однолітків, які такого досвіду не мали. Ранній розвиток – це інвестиція у майбутнє не тільки окремої дитини, але і у благополуччя цілої держави. Дорослі, які мали доступ до якісної дошкільної освіти, стають і більш цінними працівниками у майбутньому через розвинені м’які та тверді навички”, – зазначила регіональна радниця ЮНІСЕФ з питань раннього розвитку дитини Івеліна Борисова.

Над створенням професійних порад працювала команда фахівців у сфері психології та педагогіки, яким довіряють батьки дошкільнят, зокрема – Світлана Ройз і Всеукраїнський фонд “Крок за кроком”.

Ці поради стали складовою і чат-боту НУМО numo_bot у Telegram і Viber, який забезпечує індивідуальний підхід до розвитку кожної дитини дошкільного віку. На початку користування чат-ботом батьки заповнюють невелику анкету про свою дитину, за результатами якої щодня отримують поради, вправи та ігри, які будуть корисні для розвитку їхніх дітей. 

Нагадаємо, що з початку 2020 року в закладах освіти створено понад 10 тисяч нових місць для дітей дошкільного віку. 

   4. https://numo.mon.gov.ua/